dimecres, 22 de setembre del 2010

La panera dels tresors

P-1 Classe dels Peixos. Escola Lloret (BCN)
  • Què hi ha?
  • Què els interesa?
  • Què aprenen?
  • Què pensen?

 La panera dels tresors és una activitat adreçada als infants que ja tenen estabilitat corporal quan roman assegut. Normalment, aquesta proposta de joc es realitza entre els 6 i els 13 mesos. 

És una activitat d'exploració que els hi desperta molta curiositat. Consisteix en omplir un cistell de vímet amb objectes quotidians que podem trobar dia a dia a les notres vides. Per exemple: taps, pots, objectes que facin soroll, etc. Això sí, mantenint la condició que tots aquests objectes han de ser de diferents textures i de diferentes formes i a la vegada evitant els juguets de plàstic, ja que realment, tots són iguals i aporten poca informació per al nen. Un assortiment satisfactori d'objectes dóna resposta a les seves preguntes i afavoreix la decissió d'escollir allò que més l'interessa.



La finalitat amb la que es realitza aquesta activitat és la estimulació i experimentació  dels cinc sentits de l'infant: la descoberta i el desenvolupament de l'entorn, del tacte, el gust, l'olfacte, l'oïda i la vista.

Aquesta activitat s'inicïa col·locant els infants al voltant del cistell asseguts al terra i posant al darrera coixins per si perden l'equilibri. El terra ha de ser tou, ja que poden haver-hi objectes de vidre que caiguin. El fet de col·locar els nens d'una mateixa edat al voltant d'un objecte atractiu els motiva molt, ja que entre ells se senten identificats (igual que si els col·loquéssim davant d'un mirall). Això porta a la imitació d'un a l'altre i com a conseqüència s'exploren mútuament.

La persona, en aquest cas la/el mestre/a, que s'encarrega de vigilar l'activitat no ha d'intervenir en cap ocasió en el procés d'experimentació, ja que si no, no es dóna un correcte procés d'AUTOEXPLORACIÓ, perque el seu interés queda condicionat. Ens fixarem que el primer moviment que fan quan tenen algun element a la mà és sacsejar-lo i seguidament ficar-se'l a a la boca. Quan es sacseja un element i aquest fa soroll, el nen relaciona moviment amb soroll i per tant, reafirma la constància del moviment. El fet que tots els elements es posin a la boca proporciona moltíssimes informacions: sabor, tamanys, dimensió, temperatures, textura...que els porta a jutjar si un objecte és agradable o no. En aquesta tasca d'explorar l'element amb la boca comporta un treball conjunt de ull-boca-mans-oïda que estableix connexions neuronals de manera molt ràpida.


P-0 Classe de les Rates. Escola Lloret (BCN)

 Per últim, observarem que quan l'infant ja tingui "estudiats/identificats" els objectes que a escollit, les seves característiques i el seu so, els combinaran picant-los un amb els altres i així infinitament, deixant-los que descobreixin múltiples combinacions.